زور آزمایی بوسیله فوت کردن

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    عاشوری مربی تربیتی دبستان شهید معلم کلایی

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 58
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 24
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 4
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 2
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 8
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 1
    بازدید هفته بازدید هفته : 36
    بازدید ماه بازدید ماه : 36
    بازدید سال بازدید سال : 826
    بازدید کلی بازدید کلی : 14406

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.135.246.193
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اطلاعات عمومی و آدرس mazand.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

زور آزمایی بوسیله فوت کردن

بازی های دبستانی ( بازی های کلاسی )

زور آزمایی بوسیله فوت کردن

هدف بازی : تقویت عضلانی بدن وتمرکز اعصاب

تعداد بازیکنان : دونفر   دونفر   

وسایل لازم بازی : میز آموزگار ودوعد د توپ کوچک

شرح ونحوه ی اجرای بازی:

هر یک دانش آموز در کنار میز آموزگار روبه روی هم و یک توپ کوچک دروسط  قرار می گیرند .با سوت معلم  شروع به فوت کردن می کنند .هر کس بتواند توپ را بیشتر به طرف حریف مقابل ببرد یا دروازه بزند برنده است .تمام دانش آموزان دوبه دو با هم بازی می کنند .


تاریخ ارسال پست: شنبه 21 دی 1398 ساعت: 15:32
می پسندم نمی پسندم

بازی با اعداد

بازی های دبستانی ( بازی های کلاسی )

بازی با اعداد

هدف: سرعت عمل، دقت و هماهنگی عصبی عضلانی

کلاس: اول تا پنجم                     

تعداد: همه کلاس

شکل بندی: نشسته سر جای خود منتظر نوبت

شرح بازی و اجرا: مربی روی تخته کلاس دو دایره کنار هم کشیده و در داخل هر دایره اعداد 1 تا 9 را می نوسید سپس  دو نفر از بچه ها را پای تخته می آورد و آنها را پشت به اعداد و روبه کلاس قرار می دهد و سپس با گفتن یک عدد ، بچه ها باید سریع برگشته و دست روی عدد مورد نظر بگذارند سه بار این کار انجام می شود و هر نفری که 2 بار سریع تر انجام داد به مرحله بعد می رود و این کار تا اینکه تمام دانش آموزان بیایند ادامه می یابد سپس کسانی که به مرحله بعد رفتند بازی را ادامه می دهند تا اینکه یک نفر به عنوان نفر اول باقی بماند.


تاریخ ارسال پست: شنبه 21 دی 1398 ساعت: 15:31
می پسندم نمی پسندم

نام بازی: بازی با اعداد - بازی کلاسی

● نام بازی: بازی با اعداد

 اهداف کلی: ایجاد انگیزه برای یادگیری اعداد و تمرکز حواس

 اهداف جزئی: رقابت سالم و سازنده

 تعداد بازیکن: 10 نفر

 سن بازیکنان: 8 الی 10 ساله

 ابزار لازم: ندارد

 محوطه بازی: یک کلاس یا یک اتاق

 شرح بازی: مربی یا معلم ورزش 10 نفر از بچه ها را به کنار تخته سیاه فراخوانده و می خواهد که به طور مرتب بایستند و حواسشان را جمع کنند ( این بازی به طور نشسته نیز عملی است.)

نفر اول با گفتن شماره ی یک بازی را شروع می کند . نفر دوم (دو) نفر سوم (سه) و ... هر کدام از بچه ها که به شماره های 5 و 10 می رسند بایستی به جای گفتن شماره ، کلمه ی (هوپ) را بگویند . چنانکه اگر کوچکترین مکث و اشکالی در ادای لفظ (هوپ) و یا ارقام داشته باشند از دور مسابقه خارج می شوند.

با خارج شدن او ، نفر بعدی ، باز مسابقه را از شماره ی (یک) شروع کرده و بازی ادامه می یابد. به تدریج با بروز اشکال ، یکی یکی از دور مسابقه کنار گذاشته می شوند تا آخرین نفر که بازی را بدون مکث و اشتباه به پایان رسانده ، برنده ی مسابقه شناخته شود.

 نتیجه بازی: با اجرای این بازی ، قدرت بیان و حافظه ی کودکان بالا رفته و سبب رشد ذهنی و تمرکز حواس آنها می شود و چون یک بازی دسته جمعی است ، موجب ایجاد روحیه جمع گرایی ، رفاقت ، رقابت سالم و نهایتاً تکوین شخصیت اجتماعی او می گردد

 


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 12:43
می پسندم نمی پسندم

نام بازی: مخفی کردن اشیا - بازی کلاسی

 نام بازی: مخفی کردن اشیا

 اهداف کلی: دقت و هوشیاری

 اهداف جزیی: ایجاد تمرکز حواس

 تعداد بازیکن: دانش آموزان یک کلاس (حداقل 10 نفر)

 سن بازیکنان: 7 الی 12 ساله

 ابزار لازم: یک مداد و یک مداد پاک کن

 محوطه بازی: جایی مانند کلاس درس

 شرح بازی: ابتدا مربی یا معلم به عنوان داور، چیزی مانند پاک کن و یا چیزی را که بتوان پنهانش کرد، بچه ها نشان می دهد تا همه ببینند. سپس یکی از شاگردان، به عنوان جوینده انتخاب و به بیرون از کلاس می رود تا آن را مخفی کنند.

 

آنگاه وارد کلاس شده و اقدام به جستجو می کند. در این حال، داور ضمن نگاه کردن به ساعت با ایجاد صدای تق تق تق، با مداد (یا خودکار) روی میز، جوینده را به طرفش هدایت می کند بدین صورت که با نزدیک شدنش به پاک کن (یا شیء مخفی شده)، صدای تق تق شدیدتر شنیده می شود و هرچه از آن فاصله می گیرد، صدای آن آرام و آرام تر می شود. چنانچه اگر تا پایان وقت مقرره (مثلاً: 5 دقیقه) جوینده بتواند آن را پیدا کند از سوی همکلاسی ها تشویق و در دور بعدی، نقش داور را بازی خواهد کرد و بدین ترتیب همه دانش آموزان، به نوبت بازی را انجام خواهند داد.

بدیهی است در لحظات جستجو، سایر همکلاسی ها نبایستی با اشاره، جوینده را ارهنمایی کنند وگرنه خود او و نفر جستجوگر، از اجرای بازی محروم خواهند شد.

 نتیجه بازی: در این بازی، چنانچه اگر جوینده حواس خود را کاملاً جمع کند و با توجه به صدای تق تق ایجاد شده توسط داور مسیر خود را تعیین کند زودتر از زمان تعیین شده شیء 

 


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 12:10
می پسندم نمی پسندم

دور بزن برگرد - بازی کلاسی

دور بزن برگرد

هدف: چابکی ، سرعت ، تقویت حس همکاری

کلاس: دوم  تا چهارم

تعداد: کلاس در دو گروه یا بیشتر

شکل بندی: در ردیف های پشت سرهم در یک گروه

شرح بازی و اجرا: روی کف کلاس به فاصله یک متر یا بیشر از اولین ردیف، علامتی گذاشته می شود، با فرمان مربی اولین نفر هر گروه به سرعت به طرف علامت رفته و آنرا دور می زند، همزمان با او افراد گروه ، یک جایگاه جلو می آیند. نفر مزبور در مراجعت با دست به نفر بعدی خود زده ، به میز آخر رفته می نشیند. نفر بعدی همان حرکت را شروع می کند. بازی ادامه پیدا می کند تا موقعی که سرگروه مجددا در سر میز خود مستقر گردد. هر گروهی که بازی را زودتر تمام کرد برنده بازی خواهد شد.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 11:6
می پسندم نمی پسندم

بالاتر - شیرین کاری - بازی کلاسی

بالابر

هدف :انعطاف پذیری ، قدرتیکلاس : اول تاپنجم

روش اجرا : دستها را به کمر بزنید ، زانو را تا جایی که ممکن است خم کنید پشت کاملا راست نگه داشته شود.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 10:37
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

آزمایش خلبانی - بازی کلاسی

آزمایش خلبانی

هدف : تعادلکلاس : دوم تاپنجم

روش اجرا : به حالت ایستاده دستها را به طرفین به موازات شانه بالا برده ، یک پا را از زمین بلند کرده ، چشم ها را میبنندیم تا 10 ثانیه پا نباید روی زمین گذاشته شود.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 10:36
می پسندم نمی پسندم

بازی های دبستانی ( بازی های کلاسی ) مخصوص پایه اول و دوم

بازی های دبستانی ( بازی های کلاسی )

 

اجرای بازی دبستانی بهترین راه برای جایگزین کردن بازی های کم خطر و آموزنده بجای ورزشهای خطرناک در دبستان مخصوصا در پایه های اول و دوم است .

 

دایره های متحد المرکز

 

در این بازی که بسیار پرطرفدار و با هیجان است ابتد معلم روی تخته سیاه دایره های متحد المرکزی را می کشد که باید کوچک و در وسط تخته باشد .حدود 5 دایره کافی است زیرا اگر تعداد دایره ها بزرگ باشد به راحتی برای دانش آموز قابل دسترسی است. سپس ا ز دایره کوچک به بزرگ تقسیم امتیاز می کنیم 5 امتیاز ، 4 امتیاز تا 1، معلم دانش آموزان را گروه بندی می کند که بستگی به تعداد دانش آموزان کلاس دارد مثلا در یک کلاس 17 نفری دانش آموزان را به 3 گروه (2 گروه 6 نفره و یک گروه 5 نفره) تقسیم می کنید برای هر گروه هم نامی می گذاریم مثلا آبی- قرمز-زرد سپس جدولی 6 خانه ای (تعداد اعضای گروه ها) رسم می کنیم و هر گروه 6 بار شانس خود را برای کسب امتیاز امتحان می کند.

 

شروع بازی

 

ابتدا نفر اول از گروه آبی وسط کلاس می ایستد باید چشمش را ببندد . معلم هم کتاب را جلوی چشمش می گیرد گچ به دست به طرف دایره می رود و باید بار اول گچ خود را بگذارد دانش آموزان باید سعی کنند تا امتیازهای بالا را نشانه بروند در پایان امتیاز گروها شمرده و گروه برنده معرفی می شوند

 

نکته: گروهی که 5 نفره بود برای بار ششم یکی از اعضای خود را دوباره می فرستند

 

قوانین بازی:

 

در موقعی که اعضای گروه ها مشغول نشانه گذاری هستند کوچکترین راهنمایی مساوی است با کسر 5 امتیاز از گروه است


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 10:30
می پسندم نمی پسندم

بپا فراموش نکنی (نام قبلی رو فراموش نکن) بازی کلاسی

بازی های دبستانی ( بازی های کلاسی )


 

نام بازی :  بپا فراموش نکنی (نام قبلی رو فراموش نکن)

هدف بازی : چابکی، سرعت انتقال، پرورش دقت

گروه سنی :8 -12 سال

نوع بازی : کلاسی

شروع بازی :

با فرمان مربی نفر اول یک گروه برخاسته به سرعت  حرکت می کند و به یکی از اشیاء داخل کلاس دست زده یا اشاره می کند و نام آن را بلند می گوید و بر جایش بر می گردد بعد از نشستن او نفر بعدی بلافاصله عمل او را تکرار می کند با این تفاوت که او باید اول نام شیء را که نفر قبلی برده تکرارو سپس نام شیء دیگری را به آن اضافه کند بازی تا وقتی که نفرات گروه بتوانند بدون اشتباه اسامی اشیاء را تکرار کنند ادامه می یابد وقتی که یکی از نفرات دچار اشتباه شد نوبت گروه دوم فرا می رسد تعداد اشیاء نام برده شده به حساب گروه اول گذاشته می شود مثلا اگر گروهی می توانست نام پنج شیء را پشت سر هم بگوید و در ششمین نفر دچار اشتباه شد پنج امتیاز به حساب او گذاشته می شود. بازی در پنج نوبت انجام می گیرد در پایان گروهی که دارای امتیاز بیشترباشد برنده ی بازی محسوب می گردد.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 10:29
می پسندم نمی پسندم

بازی کلاسی به نام (کی صندلی داره)

بازی کلاسی به نام (کی صندلی داره)


در این بازی بستگی به فضایی که در اختیار دارید صندلی بزارید .

به اندازه تعداد صندلیها + یکی دانش آموز  در بازی شرکت می کنند.

دانش آموزان دور صندلیها می ایستند و با صدای دست معلم به یک جهت از پیش تعیین شده حرکت می کنند و با صدای بعدی باید روی یک صندلی بشینند و هرکس صندلی نداشته باشد از دور بازی خارج می شود .

 

و اگر خواستید که بازی را مشکل تر کنید تعداد دانش آموزان را نسبت به صندلی بیشتر کنید 


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 10:26
می پسندم نمی پسندم

بازی های کلاسی : معرفی بهترین بازی ها در کلاس درس برای کودکان

بازی های کلاسی : معرفی بهترین بازی ها در کلاس درس برای کودکان

بازی های کلاسی

این مقاله ادامه موضوع بازی های گروهی در مهد کودک و بازی های کلاسی است.جلب توجه کردن بچه های مختلف که هرکدام شیطنت خاص خودشان را دارند در کلاس درس کار ساده ای نیست.بنابراین بازی های کلاسی و فعالیت ها و بازی در کلاس درس و به طور کلی بازی های کودکانه بهترین وسیله برای نگهداری و مشغول کردن بچه ها در کلاس است.فعالیت های سرگرم کننده و چالش انگیز  و بازی های کلاسی بویژه بازی فکری در کلاس  می تواند باعث شود که  آنها به آنچه شما می گویید متمرکز شوند و بازخورد بهتری در کلاس درس داشته باشند.
بازی دونه لیستی از بازی های کلاسی را جمع آوری کرده است که میتوانید برای یکبار هم که شده آن را امتحان کنید.

 

لیستی از بازی های کلاسی برای کودکان :

 

*فارسی یا بازی کلمات برای کلاس درس

خواندن و نوشتن تنها فعالیت یا ابزار برای یادگیری زبان نیست.
برخی از بازی های سرگرم کننده نیز وجود دارد که می تواند برای بررسی و بهبود واژگان، دستور زبان و مهارت های صحبت کردن کودک مفید باشد.

 

  • دیکشنری گول زننده


    دیکشنری گول زننده یکی از بازی های کلاسی دشوار است که باعث می شود بچه ها به معنای کلمه فکر کنند.

    این یک بازی عالی برای توسعه واژگان دانش آموزان دبیرستان و راهنمایی است.
    تعداد بازیکنان: شش یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: ورق کاغذ، قلم، و یک لیست از کلمات
    نحوه بازی:
    کلمه ای را انتخاب کنید که هیچکدام از دانش آموزان قبلا نشنیده باشند.
    معنای کلمه را بر روی یک ورق کاغذ بنویسید.
    از دانش آموزان بخواهید که آنچه را که تصور می کنند در مورد تعریف آن کلمه بنویسد.
    ورق ها را 
    جمع آوری کنید و یکی یکی آنها را بخوانید، هر بار که شما این کار را انجام دهید، بچه های کلاس باید معنی را در نظر گرفته و به آن رای دهند.
    دانش آموزان هر زمانی که تعریفشان رای گرفته باشد و یا وقتی که تعریف درست را نوشته باشند یک امتیاز میگیرند.
    دانش آموز با بیشترین تعداد امتیاز برنده می شود.
    بعضی از لغاتی که می توانید استفاده کنید عبارتند از: سفصطه کردن،پارادایم

  • مسابقه تخته :

     

    بازی های کلاسی و مسابقه کلمات
    مسابقه تخته یک بازی تیمی و گروهی است است که روی واژگان کودک کار می کند.
    تعداد بازیکنان: شش یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: تخته و دو نشانه رنگی مختلف
    نحوه بازی:
    کلاس را به دو گروه تقسیم کنید. به هر تیم یک قلم بدهید.
    یک خط را در وسط تخته بکشید، آن را به دو قسمت تقسیم کنید، هر یک برای هر گروه.
    در یک طرف تخته یک کلمه بنویسید.
    هر گروه باید کلماتی در رابطه با موضوع انشا بنویسد.
    گروهی که بیشترین تعداد کلمات مرتبط را بنویسد یک نمره را به دست می آورد.

  • املای زنجیره ای:

    بازی های کلاسی و املا

    این بازی مثل وصل کردن دو کلمه غیرمرتبط بر اساس املای آنهاست.

    تعداد بازیکنان: شش یا بیشتر
    نحوه بازی:
    کلمه ای را روی تخته بنویسید.
    اولین دانش آموز باید با سه یا چهار حرف آخر آن کلمه، کلمه جدیدی بسازد.
    دانش آموز دوم هم همین کار را می کند، و  این زنجیره ادامه می یابد تا  زمانی که یک دانش آموز نتواند کلمه جدیدی بسازد.
    دانش آموزی که موفق نمیشود کلمه جدیدی بسازد و یا غلط املایی دارد از بازی خارج میشود.
    از اضافه کردن حروف اضافه برای ساختن کلمات جدید خودداری کنید.
    برای پیچیده کردن بازی میتوانید بازی را محدود به کلماتی حول یک موضوع یا مطلب خاص انجام دهید.

  • بازی اجرایی یا پانتومیم:

    بازی در کلاس و پانتومیم

    یک بازی سرگرم کننده برای اصلاح افعال یا کلمات عملی است.
    این بازی را می توان با بچه های ابتدایی یا مدارس متوسطه بازی کرد.
    تعداد بازیکنان: ده یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: لیستی از کلمات عملی
    نحوه بازی:
    فهرستی از کلمات عملی مانند باغبانی،شستشوی ظرف، خوردن غذا یا خواندن و… را روی برگه ای از کاغذ بنویسید.
    آنها را در یک کیسه ای بریزید.
    کلاس را به دو گروه تقسیم کنید.
    دانش آموز باید آن کلمه را اجرا کند و دانش آموزان دیگر سعی کنند حدس بزنند آن کلمه چیست؟
    تیمی که کلمه را به درستی حدس بزند یک امتیاز دریافت می کند و در نهایت تیم با حداکثر امتیاز، برنده می شود.

     

    پیشنهاد می کنم این مطلب را حتما بخوانید: بازی های گروهی در مهد کودک: ۸ بازی جذاب در کلاس درس

     

  • مسابقه جمله :

    مسابقه جمله یک بازی بازبینی واژگان است که با بچه های بزرگتر و مقطع بالاتر با بیش از ده دانش آموز به بهترین نحو کار می کند.
    تعداد بازیکنان: ده یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید:  لیستی از ۱۰ واژگان، ۲۰ قطعه کاغذ،گچ تخته
    نحوه بازی:
    کلاس را به دو تیم تقسیم کنید.
    ده  واژه یا بیشتر را انتخاب کنید و هر کلمه را در دو قطعه کاغذ بنویسید.
    اکنون شما دو دسته از کلمات واژگان دارید.
    هر تیم یک دسته ای از کلمات را همراه با یک گچ بر می دارد.
    تخته را به دو بخش تقسیم کنید، هر قسمت برای یک تیم.
    وقتی که شما یک کلمه ای را از لیست میخوانید یک دانش آموز از هر تیم میره پای تخته و یک جمله با اون کلمه میسازد.
    تیمی که حداکثر جملات صحیح و معنی دار را با کلمات انتخابی می نویسد، برنده می شود.

*بازی های حافظه ای سرگرم کننده هستند.

این بازی ها شما را مجبور می کنند به یاد بیاورید و هر گونه اطلاعاتی را که از  طریق مغز دریافت کرده اید را تقویت میکند.

پیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید :  تاثیر بازی برای تقویت حافظه کودکان

 

در اینجا به چند بازی اشاره میکنیم که میتوانید آن را در کلاس درس امتحان کنید:

  • یادآوری کارتها :

    این بازی حافظه ای با استفاده از فلش کارت ها برای به یاد آوردن قسمتی از حافظه کوتاه مدت است.
    تعداد بازیکنان: ده یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: فلش کارت ها در موضوعات انتخابی
    نحوه بازی:
    کلاس را به دو دسته تقسیم کنید و فلش کارت های مختلف را روی میز قرار دهید.
    هر دانش آموز سه فلش کارت را از روی میز بر می دارد و باید آنها را به هم کلاسیش نشان دهد.
    سپس کارتها را رو به پایین قرار می دهند و رویش را مخفی کنند.
    بقیه باید بگویند که محتوای آن سه کارت چیست؟
    اگر آنها موفق شوند، می توانند کارت هاشون را نگه دارند.
    دانش آموز با بیشترین تعداد کارت برنده بازی می شود.
    همچنین این بازی را می توان در خانه، با دو یا چند نفر دیگر بازی کرد.

  • من میخواهم به سفر بروم.

    این یک بازی حافظه ای است که شامل ساخت فهرست می شود.
    تعداد بازیکنان: هشت یا بیشتر
    نحوه بازی:
    جمله “من میخواهم به سفر بروم و ……………. را می آورم” را روی تخته بنویسید.
    از اولین دانش آموز بخواهید جای خالی را با هر کلمه ای که می آورد پر کند.
    به عنوان مثال من در سفر هستم  یک چمدان می آورم.
    بقیه دانش آموزان جمله را با لیستی از کلماتی که دیگران ذکر کردند تکرار میکنند و همچنین آنچه را که خودشون هم می آورند به آن اضافه می کنند.
    برای مثال من میخواهم به سفر بروم و یک چمدان،یک کلاه،یک عینک آفتابی و ………. را می آورم.
    دانش آموزان باید کلمات ذکر شده توسط دیگران را به یاد داشته باشند.
    اگر آنها حتی یکی از کلمات را یادشان برود از بازی خارج می شوند.
    این یک نمونه خوب از بازی های کلاسی است که حتما پیشنهاد می شود.

  • چه چیزی نیستش؟

    یک بازی ساده است که بچه های کوچکتر به خوبی میتوانند آن را به کار بگیرند.
    “چه چیزی نیستش” کمک می کند تا کودکان سعی کنند آنچه را که اخیرا دیده اند به یاد بیاورند.
    تعداد بازیکنان: چهار یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: فلش کارت
    نحوه بازی:
    هر یک سه تا پنج کارت را انتخاب کنید و چند ثانیه آن را به کلاس نشان دهید.
    فلش کارت ها را دور بگردانید،خوب کارتها را با هم قاطی کنید و تنها دو تا از کارتها را نشان دهید و بعد از بچه های کلاس بپرسید که کدوم کارتها نیستش؟
    این بازی ممکن است برای بچه های بزرگتر و  مقاطع بالاتر خیلی ساده باشد اما کوچکترها از تمرین کردن برای تقویت حافظه خود لذت خواهند برد.

  • تصاویر :

    بازی فکری در کلاس

    این بازی برای دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی و حتی دبیرستان هم مناسب است.
    این بازی شامل توجه و دقت و تمرکز در جزئیات است.
    تعداد بازیکنان: دو یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: دو یا چند تصویر با جزئیات زیاد
    نحوه بازی :
    یک جفت عکس از اینترنت بگیرید که حداقل ۳ یا ۴ تا تصویر داشته باشد با حداقل یک تصویر که به راحتی حفظ شود.
    با نشان دادن تصاویر ساده تر به کلاس شروع کنید.
    اجازه دهید برای چند دقیقه تصاویر را ببیند تا حفظ شوند.
    از بچه ها بخواهید به دقت و حتی به جزئیات تصاویر هم نگاه کنند.
    سپس عکس ها را قایم کنید و از آنها سوالاتی مانند “در عکس چه چیزی قرمز بود؟” یا “مرد با ریش بلند در کجا ایستاده بود؟” بسته به نوع تصاویر و جزئیات داخل عکس بپرسید؟توجه داشته باشید که این ایده به کودکان کمک میکند تا به ذهن خود فشار بیاورند و جزئیات را به یاد بیاورند.
    بنابراین سوالاتی را در مورد چندتا از جزئیات واضح و آشکار عکسها که اغلب بچه ها به آن توجه می کنند، انتخاب کنید و از آنها بپرسید.

     

    پیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید : تقویت حافظه کودکان : چگونه حافظه کودک خود را تقویت کنیم؟

     

*بازی های هنری برای کلاس درس

کودکان باید به آنچه که در یک کلاس هنری انجام می دهند بیشتر توجه کنند و همچنین در حین یادگیری ،با این بازی ها می توانند اوقات شادتر و سرگرم کننده تری در کلاس درس داشته باشند.
در اینجا به چند نمونه از بازی های کلاسی و هنری می پردازیم:

 

  • نقاشی ها را منتقل کنید:

    بازی های کلاسی پیش دبستانی و نقاشی

    این بازی برای تمامی گرو های سنی مناسب است.
    تعداد بازیکنان: هشت یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: کاغذنقاشی، مداد یا قلم طراحی
    نحوه بازی:
    به هر دانش آموز یک ورق کاغذ و یک مداد رنگی بدهید.
    ساعت را به مدت یک دقیقه تنظیم کنید و از بچه ها بخواهید با استفاده از مداد رنگی خود، هر چیزی را که می خواهند بکشند.
    وقتی زمان تمام شد و ساعت دینگ دینگ کرد، کاغذ را به فرد بعدی منتقل کنید و او هم باید روی همان صفحه نفر قبل نقاشی کشیدن را ادامه دهد.
    حدود سه یا چهار دور ورق ها را دور بگردانید و این کار را انجام دهید و نتیجه فوق العاده اش را ببینید.
    نقاشی نهایی ممکن است یک شاهکار مشترک و طرح استادانه ای بوجود بیاورد که همه شما را به وجد بیاورد.
    این یکی از بازی های کلاسی جذاب است که حتما پیشنهاد می شود.

  • همه چیز در مورد کلاه من

    بازی های کلاسی و تزئینات

    با استفاده از این بازی، همه می تواننند بدون توجه به هیچ محدودیتی و با استفاده از تخیلشون یک کلاه جنجالی و شگفت انگیزی ایجاد کنند.
    این بازی خلاقیت را با استفاده از چیزهای عادی و یا حتی چیزهایی که بی فایده و بدردنخور هستند، تشویق می کند.

    تعداد بازیکنان: پنج یا بیشتر

    آنچه نیاز دارید: کلاه در شکل ها و اندازه های مختلف، برچسب، کاغذ تزئینی و سنجاق، ضایعات قدیمی پارچه

    نحوه بازی:

    به تعداد همه دانش آموزان یک کلاه وجود دارد.
    از دانش آموزان بخواهید که هرکدام یک کلاه را انتخاب کنند.
    تایمر را برای ۳۰ دقیقه تنظیم کنید و از آنها بخواهید که کلاه ها را به بهترین شکل ممکن تزئین کنند.

    آنها همچنین می توانند اسم خودشون را بر روی کلاهشون بنویسند تا در جشن های کلاسی و مدرسه اون را بپوشند.
    همه چیز در مورد کلاه من یکی از بازی های کلاسی جذاب است که خلاقیت کودکان را تقویت می کند.

    پیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید : نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان چیست ؟

     

  • بازی بینگو

    این یکی از بازی های کلاسی برای فان و سرگرمی است.
    آنچه نیاز دارید: کاغذ اندازه نامه، قلم یا مداد

    نحوه بازی:

    به هر دانش آموز یک ورق کاغذی به اندازه یک نامه بدهید.
    به بچه ها بگویید که برگه ها را چهار بار از وسط تا بزنند.
    وقتی آن را باز می کنند، ۱۶ قسمت در برگه خواهند داشت.
    آنها می توانند خطوطی را روی قسمت های تا شده بکشند تا همه قسمت ها را از هم جدا کنند.
    با کمک دانش آموزان یک بانک ۴۰ کلمه ای ایجاد کنید. آنها را شماره گذاری کنید و روی تخته بنویسید.
    از دانش آموزان بخواهید تا هرکدام ۱۶ کلمه را از روی تخته انتخاب کرده و آن را در هر قسمت یا بلوک برگه شان بنویسند.
    شماره های یک تا ۴۰ را روی تکه های کاغذی بنویسید و آن را در یک کیسه قرار دهید.
    شماره ها را به طور تصادفی بردارید تا بازی را شروع کنید.
    دانش آموزان باید کلمات مربوطه را علامت بزنند و کسی که اول از همه کل کلمات را علامت بزند برنده می شود.

    پیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید : بازی برای کودکان ۶ ساله :معرفی چند بازی شاد برای کودکان ۶ ساله

  • بازی کشیدن موجودات به صورت ترکیبی

    بازی کودکانه در کلاس درس

    این بازی یک فعالیت هنری جذاب است که شما می توانید در سطح مبتدی یا حتی کلاس های هنری پیشرفته امتحان کنید.
    این بازی برای بچه هایی که می توانند شکل های انسانی مثل چهره و … را بکشند، به خوبی کار می کند و دو شکل را با یک شکل جدید ترکیب می کند.

    تعداد بازیکنان: شش یا بیشتر

    آنچه نیاز دارید: کاغذ، مداد رنگی یا مداد

    نحوه بازی: شش تا هشت

    هر شخصی یک ورق کاغذ و مداد می گیرد.
    دانش آموزان با کشیدن سر و گردن یا یک شخص، یک حیوان، یک ربات، یا حتی یک غریبه شروع می کنند.
    در قسمت گردن شخص کاغذ را تا بزنید، به طوری که فقط پایین گردن قابل مشاهده باشد.
    کاغذ را به فرد دیگری منتقل کنید، نفر بعدی هم باید تنها یا بدن  هر شخص یا موجودی را  که در ذهن دارد بکشد و  دوباره برگه را در انتهای کمر اون موجود سا شخص تا بزند و برگه را به نفر بعدی بدهد.
    آخرین فرد باید پاها و بقیه بدن باقیمانده را بکشد تا ترکیب و شکل نهایی آن موجود کامل شود.

    در نهایت تای کاغذ را باز میکنیم تا نتیجه را ببینیم.
    ما تضمین می کنیم که نقاشی نهایی فوق العاده جذاب و خنده دار خواهد بود!

بازی ها و فعالیت های کلاس درس سرگرم کننده هستند، اما نباید از اهمیتها و هدف های کلاس منحرف شود.
کودکان می توانند در بازی های کلاسی حضور داشته باشند و این فعالیت ها باعث می شود درس های دشوار را سریعتر آنالیز کنند و یاد بگیرند.
کمی برنامه ریزی و آماده سازی در مورد چگونگی ساماندهی کلاس و نحوه اجرای این بازی ها باعث می شود بچه ها بیشتر به فعالیت های کلاس درس دل بدهند و کمتر حواس پرتی کنند.
اگر بازی های مناسب کلاسی همراه با اجرای مناسب انجام شود می تواند یادگیری در کلاس درس را برای بچه ها جالب تر و سرگرم کننده تر کند.

امیدوارم از این بازی ها را در کلاس درس برای یکبار هم که شده استفاده کنید.
آیا شما هم بازی های کلاسی دیگری را امتحان کردید؟
لطفادر قسمت نظرات برای ما بنویسید.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 10:12
می پسندم نمی پسندم

بازی های پنج دقیقه ای در کلاس

بازی های پنج دقیقه ای در کلاس

بازی های پنج دقیقه ای در کلاس

بازی های کوتاه و به قول معروف پنج دقیقه ای، راه های مناسبی برای شروع یا خاتمه یک درس می باشند. با انجام آنها در آغاز کلاس، می توانید یک فضای مثبت، ایجاد کرده و در خاتمه کلاس می توانید احساس هیجان از درسی را که خواندند، در کودکان ایجاد کنید.

 

 

بازی های پنج دقیقه ای در کلاس - آکا

آکاایران

 

بهترین این بازی ها، آنهایی هستند که برای انجام شان نیاز به زمینه چینی طولانی و وسایل بخصوص نباشد. در اینجا به چند نوع از این بازی ها اشاره می کنیم:

در گوشی گفتن

کودکان را به دو گروه تقسیم کنید و هر گروه به صف بایستند، طوری که رو به کلاس باشند. در گوش هر یک از نفرات اول هر ردیف، یک کلمه زمزمه کنید. حال جلوی کلاس بایستید و مسابقه را شروع کنید: " حرکت " اولین نفر هر ردیف برگشته و همان کلمه / جمله را در گوش پشت سری خود زمزمه می کند. او نیز برگشته و به نفر پشتی خود می گوید. به همین ترتیب تا آخرین نفر. به محض اینکه آخرین نفر، آن کلمه / جمله را شنید، به سمت معلم می دود و آن را به او می گوید. اولین گروهی که این کار را تمام کند برنده است.

نوشتن با پا

این بازی را ابتدا خودتان انجام دهید تا کودکان یاد بگیرند. یک قسمتی از جلوی کلاس که در دید همگان است را انتخاب کنید. حال بپرسید: " این چه حرفی از الفبا است؟ "
سپس به حالت آن حرف الفبا راه بروید کودکان حدس بزنند: حرف " ر " است؟ یا حرف " و " است؟ حال از داوطلبان بخواهید به جلوی کلاس آمده و همان حرکت را برای بقیه بچه ها انجام دهند.

گمشده را پیدا کن

این بازی برای تمرین صفات مطلق، صفات تفضیلی و عالی، مناسب است. کودکان را به گروه های کوچک تقسیم کنید. حال هر گروه در مورد یک شی موجود در کلاس، جملاتی بیان می کند. به عنوان مثال: " اون شی کوچکتر از یک میز است- اون آبی است. اون بزرگترین شی در طبقه کتابخانه است. وقتی گروه ها آماده شدند، به ترتیب جملات خود را بیان می کنند. بقیه کلاس با سوالاتی که می پرسند سعی در پیدا کردن آن شی مورد نظر می کنند " آیا اون، جعبه است؟ آیا اون کتاب داستان است؟ "

نقاشی در هوا

این بازی را ابتدا خود انجام دهید با انگشت اشاره خود یک حیوان در هوا بکشید. کودکان با دقت نگاه می کنند و حدس می زنند: " اون نهنگه؟ " اولین کسی که درست حدس بزند، به جلوی کلاس آمده و بازی را ادامه می دهد.

لب خوانی کردن

تعدادی کلمه / جمله بنابر سطح درسی کودکان انتخاب کنید و آنها را با آنها تمرین کنید. حال یکی از آن کلمات / جملات را بدون صدا و با حرکت لب ها ادا کنید. از کودکان بخواهید که حدس بزنند آن چیست. حال از بقیه بخواهید به نوبت همین کار را انجام دهند.

سبد میوه

این یک بازی فوق العاده برای تمرین گروه های مختلف لغات از قبیل رنگ ها، حیوانات، میوه ها، اعداد، پوشاک و ... است. از کودکان بخواهید دایره وار بنشینند. از 2 تا 3 کلمه استفاده کنید و به هر یک از کودکان یکی را بگویید. مثلاً سیب، موز، هلو حال معلم در وسط دایره می ایستد و یک کلمه را بلند می گوید. هر یک از کودکان که آن  کلمه را داشتند، از جا بلند شده و سریع جاهایشان را با هم عوض می کنند. معلم هم در این میان با زرنگی، جای یکی از آنها می نشیند. اون کودکی که بیرون ماند، به داخل دایره آمده و همان بازی را ادامه می دهد.

کی از همه بزرگتره؟

با این بازی صفات عالی را تمرین کنید. از سه کودک بخواهید به جلوی کلاس بیایند. به آنها بگویید که می خواهید ببینید کدامیک از همه بلندتر هستند. آنها با ایستادن بر روی پنجه پا سعی می کنند بلندترین باشند. حال از بقیه بخواهید بلندتر و بلندترین را بگویند. بازی را با لغات و صفات دیگر ادامه دهید  " کوتاه، چاق، لاغر، بزرگ، تند،... "
همچنین از این بازی ها مابین درس و برای رفع خستگی با کسالت کودکان نیز می توانید استفاده کنید . تعدادی کلمه / جمله بنا بر سطح درسی کودکان انتخاب کنید و آنها را با آنها تمرین کنید. 
منبع : تبیان

 

 

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید

عکس ها و فیلم هایی برای کودکان پیش دبستانی , نمونه سوال انشا کلاس هشتم نوبت اول , بازیهای گروهی کودکان پیش دبستانی , متنی کوتاه درباره شروع کلاس درس , سرگرمي فكري براي نوجوان و جوان , متن برای اجرای برنامه دبستان , آموزش بازی های گروهی کودکان , بازی های گروهی در مهد کودک , مدارک ثبت نام کلاس اولی , بازی های آموزشی و علمی , بازی های مهد کودک , بازیهای دبستانی , بازی های قرآنی ,شروع کلاس درس , بازی قرآنی

گردآوری توسط بخش دنیای کودکانه ، سرگرمی کودک سایت آکاایران

تاریخ ارسال پست: یک شنبه 27 خرداد 1397 ساعت: 9:51
می پسندم نمی پسندم

نمونه هایی از بازیهای فکری با موضوعات مختلف

نمونه هایی از بازیهای فکری با موضوعات مختلف

بازی همواره همزاد و همنشین دلنشین کودکان بوده و هست. انجام بازی، تجربیات مثبت و احساسات موفقیت‌آمیزی را برای کودکان فراهم می‌آورد. در این مرحله بازیهای خلاق فرصتی به کودک می‌دهد تا از قوه خلاقیت و تخیل خود در حل مسائل استفاده کرده و آنرا رشد دهد. بازی شش ویژگی مهم دارد...

بازی همواره همزاد و همنشین دلنشین کودکان بوده و هست. انجام بازی، تجربیات مثبت و احساسات موفقیت‌آمیزی را برای کودکان فراهم می‌آورد. در این مرحله بازیهای خلاق فرصتی به کودک می‌دهد تا از قوه خلاقیت و تخیل خود در حل مسائل استفاده کرده و آنرا رشد دهد.

بازی شش ویژگی مهم دارد: از درون برانگیخته می‌شود، آزادانه انتخاب می‌شود، لذتبخش است، به درک واقعیت کمک می‌کند و بازیکنان بطور فعال و دلخواه در آن شرکت دارند و البته حتماً هدف مهمی را دنبال می کند. از این رو، پژوهشگران و معلمان «فلسفه و کودک» برای بازی اهمیت خاص و ویژه‌ای قائل هستند.

بازیهای مشارکتی زیر طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که کودکان مورد نظر برنامه‌ی فلسفه و کودک را با توانائیهای گوناگون بیاموزند.

 

1ـ بازی با موضوع همکاری

یک وسیله‌ی سنگین با خودتان به کلاس بیاورید. مطمئن باشید که بلند کردن آن وسیله برای یک کودک تقریباً غیر ممکن باشد. وقتی همه‌ی کودکان جمع شدند از یک نفر خواهش کنید که آن وسیله را به شما بدهد. کودک با سختی می‌تواند آن را کمی حرکت دهد. وانمود کنید که از این اتفاق خیلی تعجب کرده‌اید. از کودک بخواهید بنشیند. کودک دیگری را صدا بزنید. همین‌طور به ترتیب تک تک، همه بچه‌ها را صدا بزنید.

    

آیا کسی می‌تواند آن وسیله سنگین را حمل کند؟

از بچه‌ها بخواهید، فکر کنند که چه کار کنند؟

آیا بچه‌ها می‌توانند به این نتیجه برسند که از طریق همکاری، آن وسیله را حمل کنند؟

توجه بچه‌ها را به مسئله همکاری جلب کنید و این که آن‌ها موفق شدند با همکاری آن وسیله‌ی سنگین را حرکت دهند.

با کودکان درباره‌ی این‌که چگونه همکاری کردند، گفت و گو کنید. سپس فکر کنید که چه وسیله‌هایی را در کلاس می‌توانند با همکاری یکدیگر حرکت دهند. انواع وسیله‌ها را امتحان کنید. مانند: میز، کمد،‌صندلی و ...

حتی می‌توانید تجربه کنید که هر وسیله را با همکاری چند نفر می‌توان حرکت داد.

آیا برای حرکت دادن میز، شش نفر کافی است؟

آیا برای حرکت دادن صندلی به همکاری نیاز است؟

از کودکان بپرسید در چه کارهای دیگری همکاری آدم‌ها را دیده‌اند و آیا خودشان در کاری همکاری کرده‌اند؟

آیا در خانه تا به حال همکاری داشته‌اند؟

اعضای خانواده در چه نوع کارهایی با هم همکاری می‌کنند؟

به کودکان فرصت بدهید تا به طور مفصل درباره‌ی همکاری با هم گفت و گو کنند. (برای تمام کردن این بخش عجله نکنید.)

آیا کودکی هست که تا به حال به همکاری دیگران نیاز نداشته است؟ صبر کنید و بشنوید کودکان چه نظرهایی می‌دهند.

همه ما به همکاری نیازمندیم. کسی نمی‌تواند بگوید و یا ادعا کند که هرگز به همکاری نیاز نداشته است.

در بعضی از کارها ممکن است ما به همکاری نیاز نداشته باشیم، ولی در بیشتر برنامه‌ها و فعالیت‌ها ما به همکاری نیاز داریم. (منبع: کتاب ارزشهای زندگی ـ تألیف و ترجمه ناصر و شهره یوسفی ـ نشر افق)

 

         
         

 

         

2ـ بازی با موضوع راستی و صداقت

از کودکان بخواهید دایره‌وار بنشینند. از آن‌ها بخواهید، به ترتیب نام خود را بگویند، وقتی نوبت به شما رسید، نام خود را اشتباهی بگویید. واکنش کودکان چیست؟

چرا کودکان فکر می‌کنند که نام شما این نیست؟

سپس بپرسید: آیا من حقیقت را گفتم؟! اسم حقیقی من چیست؟

حالا برای کودک توضیح بدهید که می‌خواهید کارهایی را انجام بدهید، ولی درباره‌ی آنچه انجام می‌دهید حقیقتش را نمی‌گویید:

ـ یک کتاب را بلند کنید و بگویید، من یک فیل بزرگ را برداشتم.

ـ یک عروسک را بردارید و بگویید، من دارم کتاب می‌خوانم.

ـ الان شب است. (در حالی که روز است.)

ـ الان ما در پارک هستیم. (در حالی که نباشیم.)

ـ آیا شما واقعیت‌ها را گفتید؟ واقعیت‌ها چیست؟

وقتی دیگران با صداقت با شما رفتار می‌کنند؟ چه احساسی دارید؟

وقتی کسانی مانند پدر، مادر، خواهر، برادرها و یا سایر آشنایان حقیقت را به کودکان می‌گویند،‌آنها چه احساسی دارند؟

وقتی خود کودکان حقیقت را می‌گویند،‌ چه احساسی دارند؟

آیا بچه‌ها کسی را می‌شناسند که حقیقت را نمی‌گوید؟

و یا برعکس، چه کسی از افراد خانواده و یا فامیل خود را می‌شناسند که معمولاً حقیقت را می‌گوید، بچه‌ها بدون این که نامی از او ببرند، به آن فرد فکر کنند.

چه احساسی نسبت به آنها دارند؟ با بحث و گفتگو در این موضوع می‌توانید موضوع صداقت را آموزش دهید. (منبع: همان)

 

3ـ بازی با موضوع «خود ارزشمندی» یا احترام به خود

همراه بچه‌ها به شکل دایره بنشینید. هر کودک به نوبت درباره‌ی ویژگی‌های خود و ارزشمندی که دارد، حرف می‌زند.

می‌توانید از خودتان شروع کنید. برای مثال؛

ـ من خیلی خوب نقاشی می‌کشم.

ـ با حوصله به حرف‌های دیگران گوش می‌دهم.

ـ از پدربزرگم به خوبی مراقبت می‌کنم.

ـ می‌توانم غذاهای خوشمزه بپزم.

ـ و ...

حالا نوبت بقیه‌ی بچه‌هاست. هر نکته‌ای را که یکی از کودکان مطرح می‌کند، تأیید کنید و نشان بدهید که شما هم آن را قبول دارید.

این بازی را کودکان خیلی دوست دارند، چون می‌توانند درباره‌ی ویژگی‌های مهم خود صحبت کنند. چه چیزی بهتر است از صحبت کردن درباره‌ی ویژگی‌های خوب‌مان! (منبع: همان)

 

4ـ بازی با موضوع شباهتها و تفاوتها

آیا در اطراف شما کسانی هستند که دو قلو باشند؟ دو قلوهای یکسان که کاملاً شبیه هم باشند.

از یک جفت دو قلوی یکسان برای حضور در برنامه‌تان دعوت کنید. کودکان می‌توانند به دو قلوها نگاه کنند.

احتمال چه مشکلات و یا چه خطاهایی وجود دارد؟

کودکان می‌توانند پرسش های خود را با دو قلوها در میان بگذارند.

اگر همه‌ی انسان‌ها از نظر شکل ظاهری مانند هم بودند، چه اتفاقی می‌افتاد؟

از کودکان بخواهید فکر کنند که اگر همه‌ی کودکان، همه‌ی مادرها و پدرها و حتی همه خواهر و برادرها شبیه هم بودند، ‌چه می‌شد؟ آیا خوب بود؟ چرا؟ اگر بد بود، چرا؟

چه مشکلاتی پیش می‌آمد؟ چه خوبی­هایی داشت؟

زندگی در کنار انسان‌هایی که شبیه هم هستند، چگونه بود؟

شما می‌توانید, همراه کودکان به طور مفصل درباره‌ی این موضوع صحبت کنید. عجله‌ای برای این کار نداشته باشید. به کودکان فرصت بدهید تا به خوبی درباره‌ی این موضوع فکر کنند و نظرهای خود را بدهند. (منبع: همان)

 

5ـ بازی به منظور پرورش مهارتهای تکلم و تفکر

از بچه‌ها بخواهید عبارتهایی مثل جملات زیر را به دلخواه خود در یک برگة کاغذ بنویسند.

ـ بیایید تصور کنیم همیشه عید بود.

ـ بیایید تصور کنیم هرگز باران نمی‌بارید.

ـ بیایید تصور کنیم هچ پولی نبود.

ـ بیایید تصور کنیم همه چیز از جنس شکلات بود. و ...

سپس از آنها بخواهید به ترتیب، برگه‌های کاغذ را بخوانند و ضمن گفتگو به ایرادات تفکر دیگران پی ببرند. کودکان با این بازی، نکات منفی و مثبت استدلال همدیگر را می‌یابند و سنجیده و با فکر حرف زدن را می‌آموزند. به آنها بگویید در صورت دلخواه می‌توانند نظر خود را عوض کنند و برای تغییر نظر خود دلیل بیاورند. (سارا استانلی)

 

6ـ بازی با موضوع انتخاب و استدلال

چند کاغذ که بر روی هر یک نوشته شده "موافقم", "مخالفم", "مطمئن نیستم" و "می‌خواهم نظرم را عوض کنم" تهیه کنید و به چهار گوشة اتاق بچسبانید. سپس بچه‌ها را در وسط اتاق جمع کنید و جملاتی همچون همة پسرها باید لباس آبی بپوشند، وقتی پیر شویم همان فردی هستیم که الان هستیم، افراد زشت، بد هستند و ... با صدای بلند بخوانید و فرصت دهید که هر کسی با شنیدن این جملات به یک گوشة اطاق برود، سپس از آنها بخواهید یکی یکی دلیل خود را برای این انتخاب مطرح کنند. (سارا استانلی)

 

 

7ـ بازی با موضوع مشارکت

 

فضای کلاس‌ها باید بگونه‌ای ترتیب یابد که بتواند موجب برانگیختن قوای خلاق دانش‌آموزان شود. قرار‌دادن محرکات بصری در کلاس، ترتیب چیدن میز و صندلیها، اختصاص فضای لازم برای فعالیت دانش‌آموزان از جمله مواردی است که باید به آن توجه نمود. به همین منظور از بچه‌ها بخواهید که با کمک و همکاری یکدیگر کلاس را برای این فضا آماده کنند. اینکار هم حس مشارکت کودکان را تقویت می‌کند و هم با نوع چیدمان خاص کلاس فلسفه و کودک آشنا می‌شوند و تفاوت آن را با کلاس‌های دیگر درمی‌یابند. 
 

 

  ـ شکل چیدمان نیمکت‌ها را برای کودکان توضیح دهید.

ـ از کودکان بپرسید که ما با دست‌هایمان چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم؟

ـ آیا بوسیله دست و پاهایمان می‌توانیم نیمکت‌ها را طبق چیدمان مورد نظرمان بچینم؟

ـ چه کسی صندلی‌ها را بگذارد؟

ـ چه کسی مدیریت را به عهده بگیرد؟ (نظم را اجرا کند)

ـ اول کدام صندلی را بگذاریم؟

ـ صندلی معلم را کجا بگذاریم؟

ـ صندلی معلم پشت به تخته باشد یا رو به تخته؟

ـ آیا فقط شاگردان موفق و فعال در چیدمان صندلی‌ها شرکت کنند؟

ـ آیا هر کس به دلخواه خودش هر جا دلش خواست می‌تواند بنشیند؟

ـ چه کسی در کنار معلم بنشیند؟

با این بازی، مربی می تواند به دانش‌آموزان چگونگی مشارکت و همکاری را به چالش کشیده و به آنها بیاموزد.


تاریخ ارسال پست: یک شنبه 27 خرداد 1397 ساعت: 9:23
می پسندم نمی پسندم

بازی های کلاسی : معرفی بهترین بازی ها در کلاس درس برای کودکان

بازی های کلاسی : معرفی بهترین بازی ها در کلاس درس برای کودکان

بازی های کلاسی

این مقاله ادامه موضوع بازی های گروهی در مهد کودک و بازی های کلاسی است.جلب توجه کردن بچه های مختلف که هرکدام شیطنت خاص خودشان را دارند در کلاس درس کار ساده ای نیست.بنابراین بازی های کلاسی و فعالیت ها و بازی در کلاس درس و به طور کلی بازی های کودکانه بهترین وسیله برای نگهداری و مشغول کردن بچه ها در کلاس است.فعالیت های سرگرم کننده و چالش انگیز  و بازی های کلاسی بویژه بازی فکری در کلاس  می تواند باعث شود که  آنها به آنچه شما می گویید متمرکز شوند و بازخورد بهتری در کلاس درس داشته باشند.
بازی دونه لیستی از بازی های کلاسی را جمع آوری کرده است که میتوانید برای یکبار هم که شده آن را امتحان کنید.

 

لیستی از بازی های کلاسی برای کودکان :

 

*فارسی یا بازی کلمات برای کلاس درس

خواندن و نوشتن تنها فعالیت یا ابزار برای یادگیری زبان نیست.
برخی از بازی های سرگرم کننده نیز وجود دارد که می تواند برای بررسی و بهبود واژگان، دستور زبان و مهارت های صحبت کردن کودک مفید باشد.

 

  • دیکشنری گول زننده


    دیکشنری گول زننده یکی از بازی های کلاسی دشوار است که باعث می شود بچه ها به معنای کلمه فکر کنند.

    این یک بازی عالی برای توسعه واژگان دانش آموزان دبیرستان و راهنمایی است.
    تعداد بازیکنان: شش یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: ورق کاغذ، قلم، و یک لیست از کلمات
    نحوه بازی:
    کلمه ای را انتخاب کنید که هیچکدام از دانش آموزان قبلا نشنیده باشند.
    معنای کلمه را بر روی یک ورق کاغذ بنویسید.
    از دانش آموزان بخواهید که آنچه را که تصور می کنند در مورد تعریف آن کلمه بنویسد.
    ورق ها را 
    جمع آوری کنید و یکی یکی آنها را بخوانید، هر بار که شما این کار را انجام دهید، بچه های کلاس باید معنی را در نظر گرفته و به آن رای دهند.
    دانش آموزان هر زمانی که تعریفشان رای گرفته باشد و یا وقتی که تعریف درست را نوشته باشند یک امتیاز میگیرند.
    دانش آموز با بیشترین تعداد امتیاز برنده می شود.
    بعضی از لغاتی که می توانید استفاده کنید عبارتند از: سفصطه کردن،پارادایم

  • مسابقه تخته :

     

    بازی های کلاسی و مسابقه کلمات
    مسابقه تخته یک بازی تیمی و گروهی است است که روی واژگان کودک کار می کند.
    تعداد بازیکنان: شش یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: تخته و دو نشانه رنگی مختلف
    نحوه بازی:
    کلاس را به دو گروه تقسیم کنید. به هر تیم یک قلم بدهید.
    یک خط را در وسط تخته بکشید، آن را به دو قسمت تقسیم کنید، هر یک برای هر گروه.
    در یک طرف تخته یک کلمه بنویسید.
    هر گروه باید کلماتی در رابطه با موضوع انشا بنویسد.
    گروهی که بیشترین تعداد کلمات مرتبط را بنویسد یک نمره را به دست می آورد.

  • املای زنجیره ای:

    بازی های کلاسی و املا

    این بازی مثل وصل کردن دو کلمه غیرمرتبط بر اساس املای آنهاست.

     

    تعداد بازیکنان: شش یا بیشتر
    نحوه بازی:
    کلمه ای را روی تخته بنویسید.
    اولین دانش آموز باید با سه یا چهار حرف آخر آن کلمه، کلمه جدیدی بسازد.
    دانش آموز دوم هم همین کار را می کند، و  این زنجیره ادامه می یابد تا  زمانی که یک دانش آموز نتواند کلمه جدیدی بسازد.
    دانش آموزی که موفق نمیشود کلمه جدیدی بسازد و یا غلط املایی دارد از بازی خارج میشود.
    از اضافه کردن حروف اضافه برای ساختن کلمات جدید خودداری کنید.
    برای پیچیده کردن بازی میتوانید بازی را محدود به کلماتی حول یک موضوع یا مطلب خاص انجام دهید.
  • بازی اجرایی یا پانتومیم:

    بازی در کلاس و پانتومیم

    یک بازی سرگرم کننده برای اصلاح افعال یا کلمات عملی است.
    این بازی را می توان با بچه های ابتدایی یا مدارس متوسطه بازی کرد.
    تعداد بازیکنان: ده یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: لیستی از کلمات عملی
    نحوه بازی:
    فهرستی از کلمات عملی مانند باغبانی،شستشوی ظرف، خوردن غذا یا خواندن و… را روی برگه ای از کاغذ بنویسید.
    آنها را در یک کیسه ای بریزید.
    کلاس را به دو گروه تقسیم کنید.
    دانش آموز باید آن کلمه را اجرا کند و دانش آموزان دیگر سعی کنند حدس بزنند آن کلمه چیست؟
    تیمی که کلمه را به درستی حدس بزند یک امتیاز دریافت می کند و در نهایت تیم با حداکثر امتیاز، برنده می شود.

     

    پیشنهاد می کنم این مطلب را حتما بخوانید: بازی های گروهی در مهد کودک: ۸ بازی جذاب در کلاس درس

     

  • مسابقه جمله :

    مسابقه جمله یک بازی بازبینی واژگان است که با بچه های بزرگتر و مقطع بالاتر با بیش از ده دانش آموز به بهترین نحو کار می کند.
    تعداد بازیکنان: ده یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید:  لیستی از ۱۰ واژگان، ۲۰ قطعه کاغذ،گچ تخته
    نحوه بازی:
    کلاس را به دو تیم تقسیم کنید.
    ده  واژه یا بیشتر را انتخاب کنید و هر کلمه را در دو قطعه کاغذ بنویسید.
    اکنون شما دو دسته از کلمات واژگان دارید.
    هر تیم یک دسته ای از کلمات را همراه با یک گچ بر می دارد.
    تخته را به دو بخش تقسیم کنید، هر قسمت برای یک تیم.
    وقتی که شما یک کلمه ای را از لیست میخوانید یک دانش آموز از هر تیم میره پای تخته و یک جمله با اون کلمه میسازد.
    تیمی که حداکثر جملات صحیح و معنی دار را با کلمات انتخابی می نویسد، برنده می شود.

*بازی های حافظه ای سرگرم کننده هستند.

این بازی ها شما را مجبور می کنند به یاد بیاورید و هر گونه اطلاعاتی را که از  طریق مغز دریافت کرده اید را تقویت میکند.

پیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید :  تاثیر بازی برای تقویت حافظه کودکان

 

در اینجا به چند بازی اشاره میکنیم که میتوانید آن را در کلاس درس امتحان کنید:

  • یادآوری کارتها :

    این بازی حافظه ای با استفاده از فلش کارت ها برای به یاد آوردن قسمتی از حافظه کوتاه مدت است.
    تعداد بازیکنان: ده یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: فلش کارت ها در موضوعات انتخابی
    نحوه بازی:
    کلاس را به دو دسته تقسیم کنید و فلش کارت های مختلف را روی میز قرار دهید.
    هر دانش آموز سه فلش کارت را از روی میز بر می دارد و باید آنها را به هم کلاسیش نشان دهد.
    سپس کارتها را رو به پایین قرار می دهند و رویش را مخفی کنند.
    بقیه باید بگویند که محتوای آن سه کارت چیست؟
    اگر آنها موفق شوند، می توانند کارت هاشون را نگه دارند.
    دانش آموز با بیشترین تعداد کارت برنده بازی می شود.
    همچنین این بازی را می توان در خانه، با دو یا چند نفر دیگر بازی کرد.

  • من میخواهم به سفر بروم.

    این یک بازی حافظه ای است که شامل ساخت فهرست می شود.
    تعداد بازیکنان: هشت یا بیشتر
    نحوه بازی:
    جمله “من میخواهم به سفر بروم و ……………. را می آورم” را روی تخته بنویسید.
    از اولین دانش آموز بخواهید جای خالی را با هر کلمه ای که می آورد پر کند.
    به عنوان مثال من در سفر هستم  یک چمدان می آورم.
    بقیه دانش آموزان جمله را با لیستی از کلماتی که دیگران ذکر کردند تکرار میکنند و همچنین آنچه را که خودشون هم می آورند به آن اضافه می کنند.
    برای مثال من میخواهم به سفر بروم و یک چمدان،یک کلاه،یک عینک آفتابی و ………. را می آورم.
    دانش آموزان باید کلمات ذکر شده توسط دیگران را به یاد داشته باشند.
    اگر آنها حتی یکی از کلمات را یادشان برود از بازی خارج می شوند.
    این یک نمونه خوب از بازی های کلاسی است که حتما پیشنهاد می شود.

  • چه چیزی نیستش؟

    یک بازی ساده است که بچه های کوچکتر به خوبی میتوانند آن را به کار بگیرند.
    “چه چیزی نیستش” کمک می کند تا کودکان سعی کنند آنچه را که اخیرا دیده اند به یاد بیاورند.
    تعداد بازیکنان: چهار یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: فلش کارت
    نحوه بازی:
    هر یک سه تا پنج کارت را انتخاب کنید و چند ثانیه آن را به کلاس نشان دهید.
    فلش کارت ها را دور بگردانید،خوب کارتها را با هم قاطی کنید و تنها دو تا از کارتها را نشان دهید و بعد از بچه های کلاس بپرسید که کدوم کارتها نیستش؟
    این بازی ممکن است برای بچه های بزرگتر و  مقاطع بالاتر خیلی ساده باشد اما کوچکترها از تمرین کردن برای تقویت حافظه خود لذت خواهند برد.

  • تصاویر :

    بازی فکری در کلاس

    این بازی برای دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی و حتی دبیرستان هم مناسب است.
    این بازی شامل توجه و دقت و تمرکز در جزئیات است.
    تعداد بازیکنان: دو یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: دو یا چند تصویر با جزئیات زیاد
    نحوه بازی :
    یک جفت عکس از اینترنت بگیرید که حداقل ۳ یا ۴ تا تصویر داشته باشد با حداقل یک تصویر که به راحتی حفظ شود.
    با نشان دادن تصاویر ساده تر به کلاس شروع کنید.
    اجازه دهید برای چند دقیقه تصاویر را ببیند تا حفظ شوند.
    از بچه ها بخواهید به دقت و حتی به جزئیات تصاویر هم نگاه کنند.
    سپس عکس ها را قایم کنید و از آنها سوالاتی مانند “در عکس چه چیزی قرمز بود؟” یا “مرد با ریش بلند در کجا ایستاده بود؟” بسته به نوع تصاویر و جزئیات داخل عکس بپرسید؟توجه داشته باشید که این ایده به کودکان کمک میکند تا به ذهن خود فشار بیاورند و جزئیات را به یاد بیاورند.
    بنابراین سوالاتی را در مورد چندتا از جزئیات واضح و آشکار عکسها که اغلب بچه ها به آن توجه می کنند، انتخاب کنید و از آنها بپرسید.

     

    پیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید : تقویت حافظه کودکان : چگونه حافظه کودک خود را تقویت کنیم؟

     

*بازی های هنری برای کلاس درس

کودکان باید به آنچه که در یک کلاس هنری انجام می دهند بیشتر توجه کنند و همچنین در حین یادگیری ،با این بازی ها می توانند اوقات شادتر و سرگرم کننده تری در کلاس درس داشته باشند.
در اینجا به چند نمونه از بازی های کلاسی و هنری می پردازیم:

 

  • نقاشی ها را منتقل کنید:

    بازی های کلاسی پیش دبستانی و نقاشی

    این بازی برای تمامی گرو های سنی مناسب است.
    تعداد بازیکنان: هشت یا بیشتر
    آنچه نیاز دارید: کاغذنقاشی، مداد یا قلم طراحی
    نحوه بازی:
    به هر دانش آموز یک ورق کاغذ و یک مداد رنگی بدهید.
    ساعت را به مدت یک دقیقه تنظیم کنید و از بچه ها بخواهید با استفاده از مداد رنگی خود، هر چیزی را که می خواهند بکشند.
    وقتی زمان تمام شد و ساعت دینگ دینگ کرد، کاغذ را به فرد بعدی منتقل کنید و او هم باید روی همان صفحه نفر قبل نقاشی کشیدن را ادامه دهد.
    حدود سه یا چهار دور ورق ها را دور بگردانید و این کار را انجام دهید و نتیجه فوق العاده اش را ببینید.
    نقاشی نهایی ممکن است یک شاهکار مشترک و طرح استادانه ای بوجود بیاورد که همه شما را به وجد بیاورد.
    این یکی از بازی های کلاسی جذاب است که حتما پیشنهاد می شود.

  • همه چیز در مورد کلاه من

    بازی های کلاسی و تزئینات

    با استفاده از این بازی، همه می تواننند بدون توجه به هیچ محدودیتی و با استفاده از تخیلشون یک کلاه جنجالی و شگفت انگیزی ایجاد کنند.
    این بازی خلاقیت را با استفاده از چیزهای عادی و یا حتی چیزهایی که بی فایده و بدردنخور هستند، تشویق می کند.

    تعداد بازیکنان: پنج یا بیشتر

    آنچه نیاز دارید: کلاه در شکل ها و اندازه های مختلف، برچسب، کاغذ تزئینی و سنجاق، ضایعات قدیمی پارچه

    نحوه بازی:

    به تعداد همه دانش آموزان یک کلاه وجود دارد.
    از دانش آموزان بخواهید که هرکدام یک کلاه را انتخاب کنند.
    تایمر را برای ۳۰ دقیقه تنظیم کنید و از آنها بخواهید که کلاه ها را به بهترین شکل ممکن تزئین کنند.

    آنها همچنین می توانند اسم خودشون را بر روی کلاهشون بنویسند تا در جشن های کلاسی و مدرسه اون را بپوشند.
    همه چیز در مورد کلاه من یکی از بازی های کلاسی جذاب است که خلاقیت کودکان را تقویت می کند.

    پیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید : نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان چیست ؟

     

  • بازی بینگو

    این یکی از بازی های کلاسی برای فان و سرگرمی است.
    آنچه نیاز دارید: کاغذ اندازه نامه، قلم یا مداد

    نحوه بازی:

    به هر دانش آموز یک ورق کاغذی به اندازه یک نامه بدهید.
    به بچه ها بگویید که برگه ها را چهار بار از وسط تا بزنند.
    وقتی آن را باز می کنند، ۱۶ قسمت در برگه خواهند داشت.
    آنها می توانند خطوطی را روی قسمت های تا شده بکشند تا همه قسمت ها را از هم جدا کنند.
    با کمک دانش آموزان یک بانک ۴۰ کلمه ای ایجاد کنید. آنها را شماره گذاری کنید و روی تخته بنویسید.
    از دانش آموزان بخواهید تا هرکدام ۱۶ کلمه را از روی تخته انتخاب کرده و آن را در هر قسمت یا بلوک برگه شان بنویسند.
    شماره های یک تا ۴۰ را روی تکه های کاغذی بنویسید و آن را در یک کیسه قرار دهید.
    شماره ها را به طور تصادفی بردارید تا بازی را شروع کنید.
    دانش آموزان باید کلمات مربوطه را علامت بزنند و کسی که اول از همه کل کلمات را علامت بزند برنده می شود.

    پیشنهاد می کنم این مطلب را نیز بخوانید : بازی برای کودکان ۶ ساله :معرفی چند بازی شاد برای کودکان ۶ ساله

  • بازی کشیدن موجودات به صورت ترکیبی

    بازی کودکانه در کلاس درس

    این بازی یک فعالیت هنری جذاب است که شما می توانید در سطح مبتدی یا حتی کلاس های هنری پیشرفته امتحان کنید.
    این بازی برای بچه هایی که می توانند شکل های انسانی مثل چهره و … را بکشند، به خوبی کار می کند و دو شکل را با یک شکل جدید ترکیب می کند.

    تعداد بازیکنان: شش یا بیشتر

    آنچه نیاز دارید: کاغذ، مداد رنگی یا مداد

    نحوه بازی: شش تا هشت

    هر شخصی یک ورق کاغذ و مداد می گیرد.
    دانش آموزان با کشیدن سر و گردن یا یک شخص، یک حیوان، یک ربات، یا حتی یک غریبه شروع می کنند.
    در قسمت گردن شخص کاغذ را تا بزنید، به طوری که فقط پایین گردن قابل مشاهده باشد.
    کاغذ را به فرد دیگری منتقل کنید، نفر بعدی هم باید تنها یا بدن  هر شخص یا موجودی را  که در ذهن دارد بکشد و  دوباره برگه را در انتهای کمر اون موجود سا شخص تا بزند و برگه را به نفر بعدی بدهد.
    آخرین فرد باید پاها و بقیه بدن باقیمانده را بکشد تا ترکیب و شکل نهایی آن موجود کامل شود.

    در نهایت تای کاغذ را باز میکنیم تا نتیجه را ببینیم.
    ما تضمین می کنیم که نقاشی نهایی فوق العاده جذاب و خنده دار خواهد بود!

بازی ها و فعالیت های کلاس درس سرگرم کننده هستند، اما نباید از اهمیتها و هدف های کلاس منحرف شود.
کودکان می توانند در بازی های کلاسی حضور داشته باشند و این فعالیت ها باعث می شود درس های دشوار را سریعتر آنالیز کنند و یاد بگیرند.
کمی برنامه ریزی و آماده سازی در مورد چگونگی ساماندهی کلاس و نحوه اجرای این بازی ها باعث می شود بچه ها بیشتر به فعالیت های کلاس درس دل بدهند و کمتر حواس پرتی کنند.
اگر بازی های مناسب کلاسی همراه با اجرای مناسب انجام شود می تواند یادگیری در کلاس درس را برای بچه ها جالب تر و سرگرم کننده تر کند.

امیدوارم از این بازی ها را در کلاس درس برای یکبار هم که شده استفاده کنید.
آیا شما هم بازی های کلاسی دیگری را امتحان کردید؟
لطفادر قسمت نظرات برای ما بنویسید.

 

منبع :
momjunction.com


تاریخ ارسال پست: یک شنبه 27 خرداد 1397 ساعت: 9:11
می پسندم نمی پسندم

ليست صفحات

تعداد صفحات : 2
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد